Hoppa till innehållet

Vårdfokus: ”Hårt tryck på digital rådgivning – han hoppar in”

Ur Vårdfokus 2020-03-16

Albin Dahlin Almevall släpper sina arbetsuppgifter som forskningssjuksköterska. Just nu behövs han bättre i Norrbottens nya vårdchatt. Trycket är hårt från oroliga medborgare – frågorna gäller corona.

I botten är Albin Dahlin Almevall distriktssköterska, men jobbar som forskningssjuksköterska på regionen och doktorerar även själv vid Luleå Tekniska Universitet.

Men i fredags gjorde han i stället sin första arbetsdag i Norrbottens nya vårdchatt Digitalen.

­– Cheferna i regionen frågar medarbetare, som inte arbetar kliniskt, som har vårdkompetens om de kan tänka sig hoppa in där de behövs mer akut just nu, på grund av den speciella situationen. Jag tänkte att det är självklart. Jag är glad att kunna hjälpa till, säger han.

Digitalen fick rivstart Norrbotten hade precis kommit igång med de digitala vårdbesöken, som är tänkta som ett komplement till primärvården. Verksamheten kallas Digitalen och öppnade samma dag som Sverige fick det första fallet av covid-19 bekräftat. Det blev en rivstart för den nya vårdchatten, när fler och fler började oroa sig för smittan och sina symtom. När sjukvårdsrådgivningen 1177 blev överbelastad började många vända sig till Digitalen i stället.

– Det känns som tjänsten kom i rätt tid. När vi jämför oss med andra regioner har de haft betydligt tuffare att hantera sina telefonköer. Med våra två vägar in har vi kunnat ha en god tillgänglighet även om vår belastning självklart också ökat, konstaterar Pia Näsvall, som är verksamhetschef.

Läs hela artikeln: