Hoppa till innehållet

Digital coronamottagning avlastar och stärker vården

 

Platform24 bygger just nu digitala corona-ingångar åt ett växande antal regioner. En chattbaserad automatisk vårdguide som patienten når via talsvar i telefonkön eller via regionens digitala kanaler. Tidiga resultat visar på en påtaglig avlastning och ökad tillgänglighet.

Platform24:s digitala corona-vårdguide:

  • Automatisk information enligt uppdaterade riktlinjer, utan väntetid eller kö
  • Systemet prioriterar patienterna i kön efter brådskandegrad
  • Patienten kan få automatiserade egenvårdsråd
  • Chatt med vårdpersonal
  • Uppdaterade autofraser – snabb och effektivt kan vårdpersonalen ge empatisk och korrekt information till patienten

Efter bara några veckor syns en påtaglig avlastning för de regioner som implementerat lösningen. Patienter som sökt för ”corona” i systemet:

  • 10 procent är nöjda efter den inledande informationen om coronaviruset
  • 32 procent guidas till ett automatiskt egenvårdsråd, 42 procent av dessa valde att INTE gå vidare och ta kontakt med vårdpersonal, de fick alltså de råd de behövde utan att sjukvårdens resurser belastats.

Kontakta oss på info@platform24.se om du vill veta mer om hur Platform24:s lösning för coronaflödet kan avlasta och effektivisera för er!

“Vi jobbar just nu dygnet runt för att möta efterfrågan och snabbt implementera en digital ingång för att effektivisera handläggningen av vårdsökandes frågor om coronaviruset och covid-19, så att de kan sorteras efter graden av medicinsk brådska.”

Jacob Stedman
VD, Platform24 Healthcare

”Jag är mycket tacksam att vi så snabbt och kvalitetssäkert kunnat få den här tjänsten på plats i en svår tid. att människor får rätt information och hjälp samt kan träffa oss online istället för att besöka oss är extra viktigt just nu.”

Anna Granevärn
Primärvårdschef, Region Jämtland Härjedalen