Hoppa till innehållet

Digital ingång till vården genom vårdchatt

Nu får invånarna i Region Västernorrland en digital ingång till 1177 Vårdguiden på telefon. De digitala lösningarna är utvecklade av hälsoteknikbolaget Platform24.

Nu kan invånarna i Region Västernorrland kontakta 1177 Vårdguiden på telefon via en central digital ingång som komplement till den traditionella ingången via telefon. Det betyder att regioninvånarna nu kan få direktkontakt och chatta med sjuksköterska via mobil, surfplatta eller dator. Den digitala ingången innebär utökad tillgänglighet till vården och kommer att vara bemannad av sjuksköterskor mellan klockan 08.00-16.00 alla dagar om året. Införandet är ett pilotprojekt som kommer att pågå i 6 månader och utvärderas under hösten. Den digitala lösningen är utvecklad av hälsoteknikbolaget Platform24.

 

– Genom att 1177 Vårdguiden på telefon och hälsocentralen Centrum i Sundsvall nu får en digital ingång ökar vi tillgängligheten ytterligare för patienterna och minskar telefonköerna, säger Eva Renstorp, verksamhetschef 1177 vårdguiden på telefon i Region Västernorrland.

Triageringen med automatiskt anpassad rådgivning och vårdguidning finns tillgänglig dygnet runt. Detta innebär att en invånare kan få ett egenvårdsråd en lördag kväll eller ställa sig i kö under natten för att sedan få kontakt nästkommande dag.

 

Digital ingång direkt till Hälsocentralen Centrum i Sundsvall 

Även en hälsocentral, Hälsocentralen Centrum i Sundsvall, har sedan drygt en månad tillbaka erbjudit sina patienter Platform24:s lösning för digital ingång till vården med bemanning helgfria vardagar mellan kl 8.00 till 16.00.

 

– Vi är glada att få vara med i digitaliseringsarbetet i vården, med för oss, den fjärde regionen i norr. Region Västernorrland har varit väldigt positiva och engagerade i arbetet kring den digitala ingången. Utöver god samordning av 1177 Vårdguiden har man i regionerna i norr en bra kommunikation och erfarenhetsutbyte kring digitalisering av vården, säger Tobias Perdahl, Chief Medical Officer på Platform24.

 

Så fungerar den digitala ingången 

Invånarna når den digitala ingången genom länk från talsvar när man ringer till 1177 eller till sin hälsocentral, via 1177.se eller hälsocentralens sida på 1177.se. Invånaren får först beskriva sina symptom i fritext och guidas sedan vidare till ett formulär där hen får beskriva sina symptom. Beroende på svaren guidas man vidare – antingen till egenvårdsråd, chatt med sjuksköterska eller får en akut hänvisning till 112 vid alarmerande besvär.

För mer information, vänligen kontakta: Sara Dannborg, Kommunikationschef Platform24, 073-982 58 42 eller sara.dannborg@platform24.se

 

Om Platform24

Platform24 är ett hälsoteknikbolag som utvecklar lösningar för digitalt integrerad vård till privata och offentliga vårdgivare. Bolaget är störst i Norden på automatisk triage till rätt vårdnivå, i komplexa flöden och längs hela vårdkedjan. Platform24 ingår i samma koncern som Doktor24, en av Sveriges ledande digitala vårdgivare, ägt av Investor och Apoteket.