Hoppa till innehållet

Digital Hälsa: ”Växande efterfrågan på specialutvecklad corona-chatt”

Den växande  efterfrågan på en fungerande lösning märks tydligt hos  hälsoteknikbolaget Platform24 Healthcare som levererar en digifysisk  kommunikationsplattform som bland annat innehåller en automatiserad  patientguidning till rätt vårdnivå.

– Vi jobbar just nu i princip dygnet runt för att möta efterfrågan  och snabbt implementera en digital ingång för att effektivisera  handläggningen av vårdsökandes frågor om coronaviruset och covid-19, så  att de kan sorteras efter graden av medicinsk brådska, säger Platform24  Healthcares vd Jacob Stedman till Digital Hälsa.

Han beskriver lösningen som en automatiserad och chattbaserad  vårdguide, som bland annat ger den vårdsökande tillgång till uppdaterad  information enligt riktlinjer och möjlighet till automatiserade  egenvårdsråd och information.

– Den automatiserade informationsgivningen och råden om egenvård  frigör arbetstid för vårdpersonalen.

Vårdpersonalen har även möjlighet  att chatta med de vårdsökande, säger Jacob Stedman och tillägger:

– Det är som 1177 Vårdguiden, fast via chatt.

I lösningen ingår även så kallade autofraser.

– Med hjälp av autofraser kan vårdpersonalen att bistå patienterna  med empatisk, korrekt och ständigt uppdaterad information om  coronaviruset och covid-19, säger Jacob Stedman.

Platform24 Healthcare implementerar för närvarande den  specialutvecklade corona-relaterade funktionen i Region Norrbottens  vårdtjänst ”Digitalen”, som Digital Hälsa tidigare rapporterat om. Enligt Jacob Stedman driver bristen på personal efterfrågan på Platform24 Healthcares tekniska lösning.

– Regionerna skulle gärna öka bemanningen i telefonrådgivningen på  1177 Vårdguiden, men de har tvingats inse att de inte kan prata med alla  medborgare. Köerna bara växer, och då väljer de att söka efter digitala  alternativ, säger Jacob Stedman.

Utöver Norrbotten är det ett antal andra regioner som kommer att börja använda den specialutvecklade lösningen för corona-chatt.

– Den specialutvecklade lösningen kan implementeras inom loppet av  några dygn. Utöver i Norrbotten är vi nu på väg att rulla ut lösningen i  ytterligare tre regioner de närmaste dagarna. Vi arbetar för närvarande  med de avslutande testkörningarna, säger Jacob Stedman.