Nya siffror: Coronamottagningen ger tydlig avlastning

Region efter region snabblanserar nu en digital central ingång i vården, där möjligheten till en nischad ”coronamottagning” är extra aktuell. På Platform24 jobbas det för högtryck och på bara några dygn kan en region ha en automatiserad digital vårdguide inklusive coronamottagningen, på plats.

mars 31, 2020

Region efter region snabblanserar nu en digital central ingång i vården, där möjligheten till en nischad ”coronamottagning” är extra aktuell. På Platform24 jobbas det för högtryck och på bara några dygn kan en region ha en automatiserad digital vårdguide inklusive coronamottagningen, på plats.

Efter bara några veckor syns en påtaglig avlastning för de regioner som implementerat lösningen. Patienter som sökt för ”corona” i systemet:

  • 10 procent nöjer sig med den inledande informationen om coronaviruset och går inte vidare
  • 32 procent guidas till ett automatiskt egenvårdsråd, 42 procent av dessa valde att INTE gå vidare och ta kontakt med vårdpersonal, de fick alltså de råd de behövde utan att sjukvårdens resurser belastats.

”Det är redan efter några veckor tydligt att coronamottagningen tydligt avlastar och effektiviserar hanteringen så att patienter med större och mer akuta behov får hjälp fort samtidigt som vården nu kan ge snabb och korrekt information till alla som är oroliga och har frågor. Det krävs inte alltid kontakt med vårdpersonal, ofta räcker information och ett anpassat egenvårdsråd” säger Tobias Perdahl, medicinsk chef på Platform24.

Lösningen avlastar 1177 eller kan nås via hälsocentralens telefon och digitala kanaler.

Invånarna får enkel tillgång till uppdaterad information, råd och vård. Lösningen ger automatiserade egenvårdsråd och information och sorterar och prioritera efter vårdbehov. Patienten kan chatta med sjuksköterska som också kan guida patienten vidare i vården, digitalt eller fysiskt efter behov.